We welcome...

We welcome...

maandag 23 januari 2012

Mama kwijt - Prentenboek van het jaar

Mama kwijt is uitgeroepen tot Prentenboek van het Jaar 2012
Van 18 t/m 28 januari zijn de Nationale Voorleesdagen. Ook het kinderdagverblijf van Micha doet mee en hebben (groot)ouders uitgenodigd te komen voorlezen aan een groep peutertjes. Omdat ik nog verlof heb (het einde komt in zicht) kon ik me makkelijk opgeven. Mijn schoonmoeder heeft een uurtje op Joshua gepast en om 10.00 uur donderdagochtend reden Micha en ik naar het KDV. Best spannend want ik wist niet welk boek ik zou gaan voorlezen. Dat werd dus Mama kwijt. De kinderen hadden het een dag eerder voor het eerst gehoord van een opa van één van de peuters en ook de juffen op de groepen moesten het vaak meerdere malen voorlezen. Zo kenden de peuters het verhaal al goed en viel ik er zomaar in. Eens kijken of me dat ging lukken.

Alle peutergroepen werden verzameld in de hal en gingen lekker zitten. Ik met Micha op een bankje. Even het boek doorgebladerd, weinig tekst dus veel om het verhaal zelf aan te vullen, leuk. Er zat ook een vingerpopje bij die je het verhaal kan laten vertellen maar die had Micha al snel te pakken...

Mama kwijt gaat over een schattig uiltje dat al slapend uit het nest valt en zijn mama kwijt is. Een eekhoorn gaat hem helpen en denkt te weten waar zijn mama is aan de hand van wat uiltje hem vertelt. De kinderen waren zo zoet, een en al luisterend en actief meedoend als ik iets vroeg. Ze wisten vaak al wat er kwam, zo leuk. Dat is de kracht van herhaling.

Ik vond het zo leuk om te doen, voor herhaling vatbaar. Ik ga het boek aanschaffen en ik heb besloten lid te worden van de bieb en meer voor te gaan lezen voor de jongens, met name Micha, Joshua heeft nog niet zo veel rust in z'n...




De site geeft ook leuke tips voor het voorlezen, klik hier.

Leuk detail is het kadootje van een vriendin voor Joshua: een zelfgemaakt uiltje door een handige buurvrouw met een muziekje erin. Zo'n leuk ding, hij hangt aan de commode en vanavond zegt Micha 'die lijkt op klein uiltje'....lief of niet?


Ik heb me onlangs opgegeven voor de Oudercommissie van het KDV. In maart zit ik voor het eerst bij de vergadering. Leuk om zo meer betrokken te zijn bij het kinderdagverblijf en de koers die ze varen. Micha zit er nog dit jaar en Joshua begint in maart dus we zijn er nog wel even te vinden.

1 opmerking:

  1. He mama! Die boek hebben wij ook, iedereen heeft die boek ;-) aldus Eva..............

    BeantwoordenVerwijderen